رقیه نداف پور؛ رقیه شاهانی شلمانی؛ علی قدیمی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه تناسب شخص-سازمان و شخص-شغل با فرسودگی شغلی کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهر کرج انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی کارکنان شاغل در ادارات آموزش و پرورش شهر کرج بود (382 نفر). از این تعداد از طریق فرمول کوکران 200 نفر بهعنوان نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شدند. روش ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی رابطه تناسب شخص-سازمان و شخص-شغل با فرسودگی شغلی کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهر کرج انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی کارکنان شاغل در ادارات آموزش و پرورش شهر کرج بود (382 نفر). از این تعداد از طریق فرمول کوکران 200 نفر بهعنوان نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شدند. روش پژوهش کاربردی و از نوع همبستگی با هدف پیشبینی بود. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامههای تناسب فرد-سازمان اسکروگینس و پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش بود. دادههای بهدستآمده با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تناسب شخص-سازمان و شخص-شغل با فرسودگی شغلی کارکنان دارای رابطه منفی و معنیداری میباشد (01/0p<). همچنین، تناسب شخص-سازمان و شخص-شغل با فرسودگی عاطفی رابطه منفی و معنیداری داشت (01/0p<)، اما رابطه تناسب شخص-سازمان و شخص-شغل با ابعاد شخصیتزدایی و فقدان موفقیت فردی کارکنان معنیدار نبود (05/0p>). در مجموع، با توجه به یافتههای این پژوهش، هر چقدر که تناسب شخص-سازمان و شخص-شغل بیشتر باشد فرسودگی شغلی کارکنان کمتر خواهد شد.